Volledige protheses op implantaten

In deze brochure wordt uitgelegd hoe het maken van een prothese op implantaten in zijn werk gaat. En wat er van ons en van de klikprothese verwacht kan worden.  Een klikprothese is een prothese die vastklikt op implantaten.

 

Een prothese op implantaten is niet het eerste kunstgebit dat men krijgt. Meestal draagt men de huidige gebitsprothese al jaren en ondanks rebasen (het aanbrengen van een nieuw laagje in de prothese) is de pasvorm niet meer optimaal te krijgen.

Oorzaak hiervan is in veel gevallen het slinken van de onderkaak. Deze wordt door langdurig dragen uiteindelijk minder hoog waardoor het kunstgebit minder goed blijft zitten. De prothese schuift daardoor steeds over het tandvlees en veroorzaakt daardoor klachten. Maar ook voedselresten die nu makkelijk onder de prothese kunnen blijven zitten gaan klachten veroorzaken.

Dit is het moment dat de tandarts en/of prothesetechnicus zal adviseren een kunstgebit op implantaten (een zogenaamde klikprothese) te overwegen.

Implantaten zijn kleine schroefjes die in het kaakbot geplaatst worden.

Daarvoor zijn verschillende systemen ontwikkeld. Welk systeem voor iemand geschikt is wordt door de tandarts-implantoloog  bepaald. Voor het plaatsen van de implantaten wordt naar onze tandarts-implantoloog verwezen. Hij zal tijdens een onderzoek van de mond bekijken of implanteren mogelijk is. Dit hangt onder andere af van de gezondheid van het

tandvlees en of er voldoende kaakbot aanwezig is.

Verder kan alcoholgebruik en roken nadelig zijn voor het slagen van het implanteren. De tandarts-implantoloog zal hierover informeren.

 

Hoeveel behandelingen zijn er nodig vóór de gebitsprothese klaar is?

Tussen elke afspraak zit doorgaans een week. Het duurt uiteindelijk dus

5 weken voor de nieuwe prothese klaar is.

 1e afspraak: Het intakegesprek en de eerste afdrukken van uw kaak

Tijdens de eerste afspraak wordt de huidige prothese bekeken en met besproken of en zo ja waarom een nieuwe prothese nodig is.  

Wanneer besloten wordt dat er een nieuwe prothese gemaakt moet worden dan worden de eerste afdrukken gemaakt. Hiermee maakt de prothesetechnicus de op maat gemaakte afdruklepels.

 

2e afspraak: De definitieve afdrukken wordt gemaakt. 

Met de definitieve afdruk bepaalt de prothesetechnicus hoe de pasvorm van de prothese moet worden. 

3e afspraak: Bepalen van de beethoogte 

Tijdens deze afspraak bepaalt de prothesetechnicus hoeveel ruimte er is in de mond voor een nieuwe prothese en hoe de kaken ten opzichte van elkaar staan. Nu wordt ook de stand van de tanden bepaald.

 4e afspraak: Passen van de prothese

De prothese wordt voor het eerst gepast. De tanden en kiezen staan nog niet definitief vast. Er kan dus nog het een en ander aangepast worden. Wanneer de patiënt èn de prothesetechnicus tevreden zijn kan de prothese hierna definitief gemaakt worden. Tijdens het passen staan de tanden en kiezen in was, waardoor het gevoel en de pasvorm nog niet helemaal perfect zijn.  

5e afspraak: De prothese is klaar!

Er wordt nu gecontroleerd of alles goed functioneert en of de prothese goed in de mond past.

 6e afspraak: Na ongeveer 3 maanden vindt er nog een nacontrole plaats

Er wordt gekeken of nog steeds alles goed gaat of dat er nog wat kleine correcties gedaan moeten worden. Vanaf nu komt de patiënt in ons oproepsysteem en controleren we één keer per jaar het gebit en minstens zo belangrijk: de gezondheid van de mond.

Waarom controle van de mond, óók (of juist) belangrijk is als er geen eigen tanden en kiezen meer zijn leest u (L43) hier.

 

Belangrijk om te weten!

 Na ongeveer vijf afspraken is de nieuwe prothese klaar.

Een prothese is maatwerk. Gemaakt naar de wensen van de patiënt tijdens de afspraak waarin deze ter sprake kwamen. En met de afdrukken van de kaak op het moment dat deze afdrukken gemaakt werden.

De vorm en gezondheid van de kaak is echter geen vast gegeven. Door allerlei omstandigheden kunnen deze veranderen. Bijvoorbeeld door het slinken van de kaak maar soms ook door irritaties van het tandvlees.

Meestal zijn de veranderingen maar heel weinig maar zelfs een kleine verandering kan al de oorzaak zijn van een oncomfortabel gevoel. In de meeste gevallen lossen deze vanzelf op. Soms zijn de klachten wat erger. We adviseren altijd hier niet mee door te lopen. Het maken van een afspraak met één van onze tandartsen of met de tandprotheticus is zo gemaakt.

 

Reinigen van de gebitsprothese en de mond

  • Maak de gebitsprothese na elke maaltijd goed schoon. Etensresten worden daardoor verwijderd en voedingsstoffen met sterke kleurstoffen (koffie/thee/wijn/kerrie) kunnen zo minder snel een verkleuring veroorzaken.
  • Gebruik lauw tot warm water (niet heet!) en een mild reinigingsmiddel.
  • Gebruik in elk geval géén bleekwater, vloeibaar schuurmiddel of tandpasta! Voor het reinigen zijn er diverse middelen op de markt. Vraag hiernaar bij de behandelaar
  • Masseer het tandvlees met een zachte tandenborstel, elke keer na het reinigen van het gebit. Het tandvlees wordt daardoor beter doorbloed waardoor de kans op tandvleesproblemen kleiner wordt.
  • Maak ook de drukknopjes of de staaf op de implantaten goed schoon.
  • Doe het kunstgebit ( in elk geval het ondergebit) ‘s nachts uit.  Wanneer de prothese continue gedragen wordt vermindert de doorbloeding. Daardoor kan het bot van de onderkaak sneller slinken wat resulteert in een prothese die niet meer goed past.
  • Het tandvlees is dermate gevoelig en teer dat het nieuwe gebit in het begin wat irritatie kan veroorzaken. Blijf hiermee niet doorlopen. De prothesetechnicus of tandarts kan dit eenvoudig verhelpen. De prothese moet wel een aantal uren gedragen worden vóór het bezoek aan de prothesetechnicus of tandarts omdat alleen dàn geconstateerd kan worden waar de drukplek zit.
  • In het begin moet men soms ook weer even wennen met spreken. Maar oefening baart kunst: het hardop voorlezen van tekst helpt hierbij.
  • Eten verloopt in het begin soms wat moeizamer. Bijt in het begin alleen kleine hapjes af. En hoewel de reclames anders beloven is het probleemloos afbijten van een harde appel met het kunstgebit echt niet mogelijk.
  • Eet de eerste dagen zacht voedsel. Daarna, als eventuele irritaties van het tandvlees verdwenen zijn kan langzaam weer begonnen worden met wat harder voedsel.
  • Zowel de smaak als de hoeveelheid speeksel veranderen in het begin een beetje. Meestal gaat dit vanzelf weer over.


Controle door de tandarts

Laat minimaal één keer per jaar de mond controleren door de tandarts. Er wordt dan onder andere gekeken of de drukknopjes of staaf nog goed zitten .  Eventueel aanwezig tandsteen wordt verwijderd door  de tandarts of mondhygiëniste. De prothesen worden gecontroleerd op defecten en pasvorm.

 

Hoe lang gaat de gebitsprothese mee?

 Zoals al gezegd: iedereen is anders en zo zal bij de één de prothese 10 jaar of langer meegaan terwijl bij de ander de prothese al na 5 jaar klachten gaat geven. Bij iedereen geldt echter: neemt bij klachten contact met ons op. In veel gevallen is een nieuw laagje in de prothese voldoende om de pasvorm te herstellen. Soms is een nieuwe prothese nodig.

En heel belangrijk: laat de prothese en de mond in elk geval één keer per jaar controleren.

 

Vergoeding van de verzekering

 Meestal vergoeden de verzekeringen één keer in de 5 tot 8 jaar een nieuwe prothese. Dat is afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.

75% van de kosten van de prothese worden vergoed uit de basisverzekering. De overige 25% kan men, wanneer die is afgesloten, bij de aanvullende verzekering indienen.

We geven, wanneer het vervangen van de prothese ter sprake is gekomen een kostenbegroting voor de nieuwe prothese. Deze is alleen bedoeld om te informeren en dus nog geen factuur. Pas als de prothese helemaal klaar is sturen we de factuur.

 

Garantie

De prothese wordt met de grootste zorg gemaakt. Mocht deze prothese binnen een jaar aantoonbare materiaalfouten vertonen dan geven we daarop garantie.

Probeer nooit zelf aan de prothese te sleutelen: het recht op garantie vervalt daarmee

 

Vragen?

Zijn er na het lezen van deze brochure nog vragen? Neem dan contact (link naar telefoonnummer of e-mailadres) op met onze receptie. Meestal kunnen onze receptionistes antwoord geven op de vragen. En anders maken zij een afspraak met de behandelaar. Dit kan afhankelijk van de vraag, zowel een belafspraak als een afspraak in onze praktijk zijn.