Wat kun je zelf doen om je mond / gebit gezond te houden

Een gezonde mond? We doen het samen!....

Voor een gezonde mond ga je regelmatig voor controle naar de tandarts. Hoe vaak dat moet is per persoon verschillend en je tandarts zal je hierin adviseren.

Je moet natuurlijk zelf ook zorgen voor een goede mondhygiëne. Met alleen een controle laten doen ben je er natuurlijk niet…. Tussen de controles door doe jij het werk: je mond goed verzorgen. 

 

Wanneer je eet of drinkt is het niet te vermijden dat er daarvan resten achter blijven in je mond. Na enige tijd (wanneer en hoeveel is per mens verschillend) zal er behalve deze etensresten ook weer tandplak gevormd gaan worden. Dit kan op den duur tandsteen en cariës veroorzaken. Je begrijpt dus dat het belangrijk is de voedselresten telkens weer te verwijderen, liefst zo snel mogelijk na het eten of na het drinken van frisdranken (na het drinken van een zure vloeistof kun je beter een uur wachten met poetsen omdat het zuur het tandglazuur tijdelijk zachter maakt) maar in elk geval twee keer per dag en minimaal 2 minuten per keer. De poetsbeurt vlak voor het slapen is daarbij eigenlijk het belangrijkst. 

Hoe dan? Dàt is per persoon verschillend 

Hoe je je mond het beste schoonmaakt hangt van een aantal zaken af: heb je al veel vullingen en sluiten die mooi aan op je tanden en/of kiezen, heb je kronen in je mond, zijn de ruimtes tussen tanden en kiezen makkelijk schoon te maken of kom je er nauwelijks tussen? En zo zijn er nog meer factoren waar op gelet moet worden. En natuurlijk is elk gebit uniek en heeft daardoor soms net een andere manier nodig om gereinigd te worden. Voor een zorgvuldige beoordeling van hoe je dit het beste kunt reinigen zal een preventie-assistente of mondhygiënist je goed kunnen adviseren. 

Reinigen

Poets tenminste twee keer per dag twee minuten je gebit om tandplak en voedingsresten te verwijderen.  Wil je weten hoe? Klik dan hier voor instructie voor poetsen met een elektrische tandenborstel.

Lees hier  over hoe je kunt reinigen tussen de tanden en kiezen.

Welke adviezen geven wij over fluoride? 

Fluoride in tandpasta of in een mondspoelmiddel maakt het tandglazuur sterker.  Er gelden wel duidelijke richtlijnen voor de dosering van fluoride. Teveel is namelijk echt niet goed.  Voor zowel kinderen als volwassenen geldt dat een hoeveelheid tandpasta ter grootte van een erwt meer dan genoeg is. 

Lees hier meer over de dosering.

Wat doen zuren in voedingsmiddelen en dranken met je gebit?

Zonder dat je het weet bevat veel voeding en dranken zuren. Soms worden die toegevoegd door de fabrikanten en dan wordt er ter compensatie ook nog eens heel veel suiker toegevoegd. Een goed voorbeeld daarvan is cola. Maar ook sinaasappels bevatten veel natuurlijke zuren en suikers.


Het gebit herstelt zich meestal na verloop van tijd. Daarvoor zorgt het speeksel doordat het een neutraliserende werking heeft op het zuur.  Daar is echter wel wat tijd voor nodig. Te vaak eten op een dag belemmert de herstellende functie van het speeksel dus en je gebit heeft dan onvoldoende tijd om te herstellen. Daardoor kan het glazuur op den duur verdwijnen. En eenmaal verdwenen glazuur komt helaas niet meer terug.


Hieronder lees je wat je kunt doen om dat te voorkomen.

Het is belangrijk om niet meer dan zes eet- en/of drinkmomenten per dag te hebben

   Wanneer er niet meer dan zes eet-/drinkmomenten op een dag zijn, dan kan het gebit tussendoor herstellen van de zuuraanvallen

•   Van de zes eetmomenten zijn er drie maaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Tijdens het eten helpt water of ongezoete thee het zuur wegspoelen

   Naast de drie maaltijden zijn er nog drie keer per dag een tussendoortje mogelijk, en dan geldt alles wat je dan eet of drinkt als één eet-/drinkmoment

•   Zorg dat er minstens twee uur tussen de eet- en drinkmomenten zit.

   Water en thee of koffie zonder suiker mag wel tussendoor gedronken worden

Roken

Wat doet roken met de gezondheid van je mond?  

Rook bevat stoffen die schadelijk zijn voor de slijmvliezen in de mond.  Het maakt daarbij niet uit of je een sigaret, sigaar of iets anders rookt. Verder veroorzaakt het aanslag op de tanden. Hier kunt je lezen wat de consequenties van roken zijn voor de mondgezondheid.

arrow_drop_up arrow_drop_down